Thursday 27 October 2011

gara-gara kad kredit

Pasal ape dgn kad kredit ek?.. sebenarnya aku baru mendapat khabar duka dr sedara terdekat aku. Aku pun tumpang simpati dengan kes yg menimpa dirinya. Semuanya gara-gara kad kredit yang telah disalahgunakan oleh penjenayah alaf baru zaman skrg... Baru-baru ini sedara aku ni telah menerima satu panggilan dari sebuah bank yang meminta dia mengesahkan satu tranksaksi yang bernilai RM10 ribu. Terkejut beruklah sedara aku ni.. manakan tidak?... Dia tiada apa2 akaun pun dgn bank tersebut, apatah lagi kad kredit! Rupa-rupanya ada manusia yg tidak bertanggungjawab telah memalsukan kad kredit dengan menggunakan identitinya. Bayangkanlah kalau satu transaksi dia boleh buat RM10 ribu, agak2 berapa credit limit kad tu agaknya kan?... Akibatnya sedara aku yang terpaksa bersusah-payah membuat report akibat kesalahan manusia durjana tuh! Dah lah tu, akaun banknya semua dibekukan untuk proses siasatan lanjut. Sampai bila aku pun tak tahu, mungkin sampai siasatan selesailah kut... Habis camna nak kuar duit?.. Duit gaji pun kena mintak bayar tunailah kut buat sementara waktu... Aku buka ape, aku duk pikir kalau dibuatnya sedara aku ni tak jawab telefon dari bank tadi tu... gamaknya tak pasal2 lah nama dia blacklist, nak buat apa2 urusan dgn bank nanti pun susah! Alahai kad kredit....! Selain menambahkan hutang, engko pun mentroublekan org jugak yo....

1 comment:

  1. Memang kad kredit dah buat ramai orang jadi papa kedana!

    ReplyDelete