Sunday 23 October 2011

takkan HKL lagi????

Cuti dah nak masuk 3 hari tp aku masih di sini. Almaklumlah rumah mak ayah tak jauh pun... lebih kurang setengah jam memandu sampailah. Rumah mentua pulak kat KL aje, lebih kurang sejam memandu. Dalam keseronokan berkumpul di rumah mak barulah terperasan mata anak aku Arif mengalir air mata lagi.... Takkan  nak gi HKL lagi.... Aku bukan ape, kesiankan Arif kalau kena masuk operation room lagi!

Sebenarnya mata Arif bermasalah sejak lahir lagi. Itupun masa umurnya dah masuk 5 bulan baru dapat tahu. Air mata Arif sentiasa mengalir walau pun tidak menangis. Semua klinik yang aku pernah pergi semuanya mengatakan Arif sakit mata dan kasi ubat mata. Mujurlah tergerak nak prgi check up di Klinik SK Ng di Bentong ni... Lepas aje aku cerita perihal Arif ni terus dia tutup suis lampu dalam biliknya dan menyuluh ke dalam anak mata Arif. Barulah dia bagitau yang Arif bukan sakit mata tapi mengalami masalah mata. Dia sediakan surat rujukan untuk jumpa pakar. Dari situ, bermulalah epsisod aku dan suami berulang-alik membuat pemeriksaan di Hospital Temerloh hinggalah ke HKL sampailah sekarang Arif dah berusia 4 tahun.

Rupa-rupanya Arif mengalami tekanan mata tinggi, juga rabun silau dan rabun jauh. Aku ingat selama ini darah aje ada tekanan tinggi rendah.... Arif pakai cermin mata ketika umurnya setahun 5 bulan selepas pembedahan pertama. Mujurlah dengan umur sekecil itu apabila dipakaikan cermin mata dia langsung tidak mengusiknya. Mungkin dia merasa selesa apabila memakai cermin mata...

Selepas operate kali pertama. Bear busuk mesti ada...
Seingat aku, Arif dah masuk bilik operate HKL tu dah empat kali sejak dari umurnya setahun sampailah sekarang umurnya 4 tahun. Aku bukan apa, tak tahan tengok dia kena puasa. Last minum susu atau air masak pukul 6 pagi, pas tu tak boleh makan minum sehinggalah operate. Lepas operate kena tunggu sejam dulu baru boleh makan...
Selepas operate kali ke-2...
First time operate, aku yg masuk bilik bedah tu. suami tunggu di luar. Aku masuk bilik bedah tu pun utk pegang Arif hingga dia selesai dipengsankan, pas tu aku tak boleh tengok. Aku sorang duk dalam bilik bedah tu punyalah dag dig dug jantung aku memikirkan apalah yang doktor2 tu tgh buat dgn mata anak aku. Selesai saja operate baru aku dipanggil utk memangku anak aku sampai dia sedar. Dah sedar tu pulak puaslah jugak aku memegang dia dari meronta-ronta...

Dalam setahun lepas tu kena buat pembedahan kali ke-2 utk buat parit sbb tekanan mata masih tinggi dan utk elak air mata terus mengalir ke luar. Parit tu adalah supaya air mata tak mengalir ke luar, supaya air mata masuk ke dalam. Rupa-rupanya sampai parit pun boleh buat dalam mata ya?.. Ikut ajelah, doktor lebih arif...Kali ni aku tak sanggup dah masuk, suami aku pulak yg masuk...

Pembedahan kali ke-3 pulak utk pastikan parit dia tak tersumbat... betul2 macam paritlah pulak! Kali ni pun suami aku yang masuk.... Yang kali ke-4 aku tak ingat utk apa tapi aku tetap tunggu di luar, sbb aku tak sanggup dah...

Kali ke-3, keluar gelembung air atas mata.
 Kena tahan utk masuk bilik operate lg sekali utk cucuk keluarkan air tu.

Sebenarnya doktor suruh datang seminggu sebelum raya puasa lepas sbb dai check katanya parit yang diaorang buat dulu dah nak 'flat'/rata semula... Alamak... kali ni suami aku pulak yg dah tak sanggup tengok Arif kena masuk bilik operation lagi. Jadi kami ambik keputusan tak pergi, nak cuba kaedah alternatif.... tapi sekarang macam mana ya?.... Nampak gayanya kena pegi HKL lagi ni.... Harap2 semua okey nanti...
Sekadar berkongsi pengalaman, bukan meraih simpati.
Terkini... Harap2 tak masuk bilik bedah lagi.

No comments:

Post a Comment