Tuesday 29 November 2011

lagi-lagi green tea..

Ari ni nak buat entry kesihatan sikit. Sejak kebelakangan ni aku menjadi salah seorang penggemar minuman green tea. Aku mula amalkan minum green tea ni sejak awal tahun ni... kiranya dah hampir setahun jugaklah. Sekurang-kurangnya aku akan minum green tea ni 2 kali sehari selepas waktu makan. Aku dah jarang minum air bergula atau bersusu apatah lagi kalau yang letak ais. Maklumlah zaman sekarang ni macam-macam penyakit kalau terlebih gula. Kadang-kadang tu kalau terliur adalah jugak aku minum tapi dah jarang sangat dah. Setelah aku amalkan minuman ini aku memang rasa perbezaannya. Kalau dulu aku selalu aje pening dan migrain , tapi setelah amalkan green tea ni aku tidak lagi pening2. Sekali-sekala tu adalah jugak tapi tak macam dulu lagi... Rupa-rupanya melalui pembacaan dan info dari rakan-rakan barulah aku tahu banyak jugak khasiat green tea nih. Antara ringkasan khasiatnya.....,

  • menurunkan kadar kolesterol.
  • menurunkan tekanan darah (penyebab utama hipertensi adalah sejenis enzim yang dikeluarkan oleh ginjal yang mana ubat hipertensi yang terkenal adalah 'ACE inhibitor'.... dan green tea adalah 'ACE inhibitor' semulajadi yang terbukti melalui kajian dapat menurunkan tekanan darah tinggi).
  • menurunkan kadar gula dalam darah.
  • fungsi antioksidan (antioksidan dalam 3 cawan teh adalah 8 kali lebih kuat daripada 1 biji epal).
  • melancarkan pencernaan dan melarutkan lemak.
  • melindungi kornea mata dan mencegah katarak.
  • mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok.
  • meningkatkan metabolisme (pengaruh antioksidannya dapat membantu hati berfungsi secara lebih efektif).
  • melindungi tubuh daripada kanser (daun teh yang dikeringkan mempunyai 40% kandungan polifenol yang mampu meneutralkan radikal bebas yang menjadi penyebab kanser).
  • melindungi dari hepatitis.
  • mencegah keracunan makanan.


Kalau pergi ke mana-mana aku mesti pastikan ada beberapa uncang green tea dalam handbag aku. Tak kiralah aku makan kat kedai mana... aku akan order air panas aje. Pas tu aku buatlah green tea aku. Kepada yang nak mencuba, pastikan green tea yang anda beli bila dibancuh warnanya hijau cair (lebih kurang macam dalam gambar di atas). Kalau tak green tea tu sebenarnya telah ditambah banyak pewarna. Kalau boleh belilah organic green tea... Selamat mencuba!..

1 comment: