Tuesday 15 November 2011

percaya anak lebih dari segalanya.... patut ker?

Assalamualaikum semua.....
Hari ni pagi-pagi dah ada benda hal yang merosakkan mood aku. Mana tidaknya?... Tetiba ada sorang parents Tingkatan 4 ni call tak puas hati kerana markah peperiksaan matematik anaknya tiada (sebab tidak hadir, jadi dalam result keluar TH lah...). Tapi dia tetap salahkan cikgu jugak sebab anaknya bagi alasan MC pada hari tu. Nak jugak anaknya ambik periksa. Hello... markah pun dah online! Nak je aku cakap nak ambik periksa boleh tapi tanda sendiri! Tak manislah pulak nak cakap cam tu... Aku pun cakap nak ambik periksa boleh, saya tanda tapi markah tu sebagai rujukan parents sahajalah....!


Sebenarnya ini hal kecik aje tapi sikap ibu bapa ni yang mengecewakan. Semenjak anaknya bersekolah di sini, anaknya memang banyak buat kes. Dari kes ponteng kelas, ditangkap tidak berpuasa hinggalah kes merokok... Tapi sedihnya bapanya tidak percaya, anaknya baik dan tak buat semua benda tu dengan alasan anaknya amat baik di rumah.  Budak ni perangai ala-ala pijak semut tak mati lah kat rumah kononnya, tapi kat luar mak bapaknya tak tahu dialah hero! Walhal bapaknya pun cikgu (cikgu sekolah rendah), cikgu disiplin lagi..!. Tapi gunakan status cikgunya tu untuk menyalahkan sekolah dengan bandingkan sekolahnya dengan sekolah tempat dia mengajar...! Hello.... lagi sekali cubalah jenguk-jenguk situasi dan senario sekolah rendah dengan sekolah menengah.... sama ker? Aku harap mak bapaknya sedar jugak nanti, cuba terima pandangan orang lain denga hati terbuka. Kita pun bukan nak menghukum anaknya tapi dengan harapan anaknya tu akan berubah menjadi lebih baik... Saya pun bukan berniat nak memburukkan anaknya tapi sekadar renungan bersama untuk dijadikan iktibar, sebab saya pun ada anak jugak. Esok lusa, kita pun tak tak tahu anak kita macam mana pula....

No comments:

Post a Comment